Welkom op het Blog van Moestuin Leyduin en Stadstuinderij WTG en de KweektuinKas!

Op deze plek kunnen jullie als deelnemer of vrijwilliger actuele informatie vinden over het oogsten, de werkzaamheden op de moestuinen of in de Kas of interessante activiteiten in de omgeving.

Algemene informatie over De Nieuwe Akker en deelname aan de moestuin zijn te vinden op: www.denieuweakker.nl

donderdag 25 juli 2013

Overschot aan sla?

Geïnspireerd  door de wortellookpesto van Hanny en een overschot aan sla ben ik ook aan het experimenteren geslagen. Het resultaat is een sla-tapenade die ik gebruik als smaakmaker.


Tapenade van sla en tuinkruiden
Ingrediënten
1 krop groene sla
15 gram munt (blaadjes)
15 gram platte peterselie (blaadjes)
handje kervel
1 citroen
3 fijngesneden teentjes knoflook
ca. 200 ml goede olijfolie

Bereiding
Los een eetlepel zout op in grote pan kokend water. Doe hier de fijngesneden sla in, laat 1 minuut koken. Voeg de muntblaadjes toe en laat nog een minuut koken, voeg als laatste de peterselie en de kervel toe en laat nog een halve minuut koken.
Giet af in zeef en koel terug in bak ijskoud water. Doe terug in zeef en druk met bolle kant van lepel het overtollige vocht er uit.
Doe in keukenmachine of blender, voeg de knoflook, het sap van een citroen en wat citroenrasp toe. Laat de messen draaien en giet langzaam de olijfolie erbij.

Bewaren
Ik bewaar het in kleine potjes die ik op 140 graden in de oven heb gesteriliseerd. De deksels heb ik een tijdje in kokend water gelegd. Gevuld terwijl de potjes nog heet waren en meteen de deksel er op. Na afkoeling kan je aan de deksel zien dat ze vacuum getrokken zijn. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe lang je het kan bewaren, ik denk wel een paar weken.

Gebruik
Tzatziki: griekse yoghurt met komkommer en sla tapenade
Kruidenboter: roomboter en sla tapenade
Als basis voor  knoflooksaus. De sla geeft er een lekkere structuur aan.
Aardappelsalade van in de schil gekookte opperdoezers, bosuitjes en een restje doperwtjes en worteltjes, aangemaakt met de tzatziki.

Variaties
Ik heb het met peterselie, munt en kervel gedaan, maar je kan er eindeloos mee variëren (denk bv. aan selderie, bieslook en koriander).

Bron
Mieke Bom


Geen opmerkingen:

Een reactie posten