Welkom op het Blog van Moestuin Leyduin en Stadstuinderij WTG en de KweektuinKas!

Op deze plek kunnen jullie als deelnemer of vrijwilliger actuele informatie vinden over het oogsten, de werkzaamheden op de moestuinen of in de Kas of interessante activiteiten in de omgeving.

Algemene informatie over De Nieuwe Akker en deelname aan de moestuin zijn te vinden op: www.denieuweakker.nl

donderdag 22 augustus 2013



De Nieuwe Akker mail - mijn kleine weetjes over eetbaar onkruid
 
Hier is het stukje over enkele van de eetbare (on)kruiden die ik vind op het land van WTG. Er is veel informatie beschikbaar online over deze planten, gewoon even googlen(daarom is de Engelse naam vermeld), daarom beschrijf ik vooral wat ik ermee doe. Het eten van nieuwe planten moet je langzaam doen. Neem niet teveel van een plant aan het begin, gun jezelf wat tijd om eraan te wennen. Men zegt dat onze tong twee weken nodig heeft om aan een bepaalde smaak te wennen.
 
Belangrijk: eet nooit een plant voordat je 100% zeker bent dat het de goeie plant is. Sommige planten kunnen giftige evenbeelden hebben.
 
 
Vogelmuur (chickweed).

Deze lieve kleine plant kruipt over de grond. Het is vooral goed herkenbaar door het kleine witte bloempje met 10 witte vleugels (die eigenlijk 5 zijn). Vogelmuur is eigenlijk mijn lieveling voor de salades, het is lekker knapperig en sappig. De plant is in zijn geheel eetbaar.
Melganzenvoet (Lamb's quarter).

Deze wilde spinazie heeft een wat aardige smaak. De blaadjes en jonge takjes zijn zeer goed te gebruiken voor salades. De plant heeft een soort grijze/paarse laag over de jonge bladen vanuit het midden. Dit zijn kalkkristallen en zijn zeer gezond, dus je hoeft het niet te wassen. De gehele plant is ook goed te koken net als dat je soms spinazie zou koken als toevoeging in soep of spaghetti saus. Dit is een van mijn lievelingsplanten.
 
 
 
Brede Weegbree (broadleaf plantain).

Deze plant is zeer gezond omdat het helpt gifstoffen te ontrekken uit het lichaam. De smaak kan overweldigend zijn, daarom zou ik het in kleine hoeveelheden gebruiken in een groene soep of versnipperd over een salade. Praktisch gezien kun je de weegbree ook gebruiken om beten van insecten of wonden te behandelen. Kauw op het blad totdat het fijn is en vermengd met speeksel. Smeer het dan over je wond of beet om de gifstoffen naar de huidoppervlakte te trekken.

Witte en rode klaver (white & red clover).

Deze bloem en jonge blaadjes zijn goed te eten in de salade. Neem nooit beschadigde blaadjes. Die schijnen een toxische werking te hebben. Daarnaast kun je er een goede thee van trekken, die zowel koel als warm gedronken kan worden. Naast de zoete geur is het ook een hele gezonde bloem om te consumeren. Het liefst maak ik er een jam van met honing.
 
 
Brandnetel (stinging nettle).

Brandnetel is zeer gezond. Op het land groeien vooral jonge plantjes. De jonge blaadjes zijn goed te consumeren in smoothies of om er thee van te trekken. Brandnetel is een van de meeste gezonde kruiden die vroeger veel werd gebruikt voor medicinale toepassingen. Heb gehoord dat je het ook in soep kunt koken, maar heb het nog nooit gedaan.
 
 
Smoothies.

Persoonlijk vind ik het heel makkelijk om al deze planten in mijn dagelijkse smootie te doen. Het is een zeer makkelijk manier om snel al deze voedzame planten binnen te krijgen. De smoothie is goed te bewaren in de koelkast om ervan de hele dag te genieten. Er zijn vele recepten online te vinden, maar je hebt vaak niet alles in huis. Daarom hanteer ik de volgende vuistregel: - halve citroen of limoen (elimineert bittere smaak). Als deze biologisch is, dan gooi ik ook een gedeelte van de schil erin. - de helft groenten (kan echt van alles zijn, kan ook oude groente zijn die je eigenlijk niet meer in een salade wilt doen) - banaan of avocado (geeft de smoothie een zachte smaak) - handvol noten of zaden (deze week ik de avond ervoor in wat water, dit activeert de groei van de zaden en was de beschermende coating weg die men vaak gebruikt om kiemen te voorkomen. Chiazaden zijn ook geweldig om erbij te doen) - gedroogd fruit ter vervanging van suiker (dadels or vijgen zijn zeer zoet) - om het romiger te maken kun je wat natuurlijke yoghurt toevoegen (beter verteerbaar dan melk).
 
Ik hoop dat dit behulpzaam voor iedereen was en beantwoord graag vragen.
Augustus 2013, Haarlem Hai Vo





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen