Welkom op het Blog van Moestuin Leyduin en Stadstuinderij WTG en de KweektuinKas!

Op deze plek kunnen jullie als deelnemer of vrijwilliger actuele informatie vinden over het oogsten, de werkzaamheden op de moestuinen of in de Kas of interessante activiteiten in de omgeving.

Algemene informatie over De Nieuwe Akker en deelname aan de moestuin zijn te vinden op: www.denieuweakker.nl

zondag 5 oktober 2014

BIOLOGISCHE BLOEMBOLLEN, echt nodig!


Van onze imker op WTG hoorde ik twee weken geleden hoe belangrijk het is dat we nu in deze tijd biologische bloembollen in de grond stoppen.

Ze vertelde mij dat de bijen na de winterperiode, bij een temperatuur van 10-12 graden, hun eerste vlucht naar buiten gaan doen. Ze kunnen dan nog maar 1 meter vliegen, en elke dag iets verder. Het is belangrijk, zei zij, dat de bijen dan gezond stuifmeel kunnen vinden. Dus van vroege krokussen, sneeuwklokjes, scilla's en lage tulpjes bijvoorbeeld.

Na deze soorten komen de narcissen, druifjes en tulpen.

Wisten jullie dat de 'gewone' bloembollen' die met gif bespoten zijn, er 3 tot 5 jaar over doen om 'schoon' te worden? De bijen worden ziek of gaan dood door de gifbollen en nog belangrijker het beinvloed de opbouw van het volk al heel vroeg in het seizoen!

Toen ik dat hoorde dacht ik, hier wil ik iets aan doen, ik ga biologische bloembollen inkopen en aanbieden om te zorgen dat we de bijen helpen en daarmee het land (want veel gewassen worden door de bijen bestoven) en daarmee ons voedsel.

DAAROM zijn er nu diverse soorten te koop op WTG bij de schuur op de oogstdagen en straks op het Herfstevenement in de Stadskweektuin(12 oktober).

Ik koop ze in van vooral streekboeren uit NoordHolland, alles met ekomerk en/of skallicentie!


Groet, Tuinder Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten