Welkom op het Blog van Moestuin Leyduin en Stadstuinderij WTG en de KweektuinKas!

Op deze plek kunnen jullie als deelnemer of vrijwilliger actuele informatie vinden over het oogsten, de werkzaamheden op de moestuinen of in de Kas of interessante activiteiten in de omgeving.

Algemene informatie over De Nieuwe Akker en deelname aan de moestuin zijn te vinden op: www.denieuweakker.nl

dinsdag 16 september 2014

Palmkool - recept van de kookdemo op zaterdag 13 september 2014

Palmkool

Zaterdag heb ik rond lunchtijd een gerechtje bereid met palmkool, pompoen, rode ui, seitanworst op zelfgemaakte tagliatelle en geserveerd met een schepje crème fraiche. 
Ik was toch wel wat gespannen tijdens deze demonstratie en het was ook niet al te handig om dit op de elektrische plaat te bereiden. Iets was er niet helemaal goed gegaan, en thuis kwam ik erachter wat het was, het bakje met groentebouillon dat ik had moeten gebruiken bij dit gerecht zat nog onaangetast in het krat.  
De seitanworst heb ik enige tijd geleden zelf ontwikkeld, het is een vleesvervangend product op basis van tarweglutenpoeder. De gluten in tarwe zijn de eiwitcomponent, samen met o.a. gepofte paprika, gedroogde tomaten, ui, specerijen en natuurlijk veel liefde en aandacht maak ik hier een pittige worst van. Laat maar even weten als je het recept wilt ontvangen via info@hannynatuurlijk.nl en omdat ik dit recept nu ook voor een cateringbedrijf maak, kan ik het ook als kant-en-klaar product aanbieden.

Vandaag heb ik het gerecht thuis nog maar een keer gemaakt omdat ik zaterdag vergeten ben om foto's van de gerechten te maken. Nu had ik geen pompoen meer en heb ik dit vervangen door winterwortel in dunne plakjes gesneden, ook prima alternatief en met hetzelfde kleureffect.

Recept roergebakken palmkool met rode ui en winterwortel of pompoen
Ingredienten:
Palmkool
1 rode ui 

Pompoen of winterwortel   
scheut olijfolie
groentebouillon

Bereiding:
Snij de pompoen of wortel in kleine stukjes, zodat ze snel garen. De schil van de pompoen gewoon lekker laten zitten, geeft extra kleur en smaak en wordt gewoon ook zacht.
Snipper de ui
Haal de nerf uit de gewassen palmkool en snij deze bladen fijn.
Doe een scheut olijfolie in een koekenpan of wok, verwarm het en voeg de ui toe.
Even bakken en dan de andere groenten erbij.
Als je ziet dat er te weinig vocht in de pan zit, doe er dan een scheut groentebouillon bij.
Het is met een minuut of zeven gaar.
Ik heb er dus nog stukjes seitanworst aan toegevoegd, deze is al gaar en hoeft alleen verwarmd te worden.
Als je vlees eet kun je ook samen met de ui stukjes worst toevoegen.

Ik heb dit geserveerd op zelfgemaakte tagliatelle met een schepje crème fraiche, maar ook hiervoor geldt, het zal ook prima smaken bij gekookte aardappels, rijst, linzen of quinoa. Doe lekker wat je in huis hebt en geniet van deze snelle maaltijd.

Eet smakelijk!
Bron: Hanny natuurlijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten